Lisävalojen valintaopas
Lumisen lisävalojen valintaopas
Lisävalojen valitseminen saattaa tuntua hankalalta, varsinkin, jos valoista ei ole aiempaa kokemusta. Miksi tarvitsen lisävaloja? Voiko lisävalot asentaa minun autooni ja miten valitsen siihen sopivat valot? Mitä tarkoittavat luxit lumenit ja kelvinit?
Tässä oppaassa käymme läpi muutamia seikkoja, joita kannattaa ottaa huomioon lisävalojen hankinnassa. Pääset sisään lisävalojen maailmaan nopeasti ja helposti katsomalla vinkkejä lisävalojen valintaan Valomestari-Villen videosta. Kokeile myös valovertailutyökalua, jonka avulla voit vertailla eri valojen kantamaa ja -kuvioita. Jos haluat apua juuri sinun autoosi sopiviin lisävaloihin, voit käyttää Lumisen Valovelhoa, joka etsii automaattisesti sinun automerkkiisi ja -malliisi sopivat lisävalot ja asennuksen läheltä.
Alapuolella kerromme tarkemmin lisävalojen valintaan vaikuttavista asioista ja vastaamme yleisimpiin lisävalojen valintaa koskeviin kysymyksiin.
Jos vielä jää kysyttävää, tai tarvitset apua sopivien valojen löytämiseen, voit tietysti olla yhteydessä valomestareihimme chatissa, puhelimitse tai sähköpostitse!
Miksi lisävalot kannattaa hankkia?

Lisävalot parantavat oleellisesti ajoturvallisuutta ja mukavuutta. Suomen pitkä ja pimeä talvi on haastavaa aikaa autoilijalle. Autojen omat valot suunnitellaan yleensä suurten markkinoiden tarpeisiin ja ikävä kyllä suomalaiset ajo-olosuhteet, joissa kaukovaloja käytetään paljon, poikkeavat merkittävästi näistä isoista markkinoista. Suomalaiset kuskit ajavat usein pitkiä välimatkoja vähäliikenteisillä teillä, joilla metsän eläimet ja haastavat keliolosuhteet ovat arkipäivää. Autojen omat kaukovalot ovat usein riittämättömiä vastaamaan näihin olosuhteisiin. Toki niilläkin pärjää, mutta lisäkaukovaloilla voidaan parantaa merkittävästi ajoturvallisuutta ja -mukavuutta pimeilläkin taipaleilla. Hyvä lisävalo auttaa sinua havainnoimaan ympäristöäsi paremmin, ja mahdollistaa aikaisemman reagoinnin esteisiin ja yllättäviin tapahtumiin tiellä. Laadukkaat lisävalot voivat edistää myös tien päällä tapahtuvan työn työergonomiaa ja vähentää työn kuormittavuutta, sillä silmien rasitus vähentyy paremman näkyvyyden myötä. Lisävalot ovat siis paljon autoileville turvallisuuden lisäksi hyvinvointiin vaikuttava tekijä.
Lisävaloja voi käyttää autojen lisäksi myös esimerkiksi raskaissa ajoneuvoissa, moottoripyörissä, mönkijöissä, moottorikelkoissa ja veneissä, jolloin on pohdittava myös lisävalojen kiinnitystä, sillä valot voidaan asentaa esimerkiksi tuulilasin yläpuolelle. Valikoimissamme on myös uppoasennuspaketteja lisävaloihin, joiden avulla saat asennettua lisävalopaneelin huomaamattomasti vaikkapa rekisterikilven alapuolelle maskiritilään
Miten valita juuri oikeat lisävalot?

Lisävaloja löytyy paljon eri kokoisia, näköisiä ja erilaisilla valo-ominaisuuksilla. Lisävalon valinta kannattaa aloittaa oman valontarpeen pohtimisella:
- Millaiseen ajoon valot tulevat?
- Kaipaatko auton alkuperäisiin valoihin lisää pituutta, leveyttä, vai sekä-että?
- Mikä on auton omien valojen referenssiluku?
- Minkälaisella budjetilla ollaan liikkeellä?
Hyvän lisävalon tunnistaa laadukkaista valmistusmateriaaleista, loppuun asti mietitystä valokuviosta, ja hyvästä hinta-laatusuhteesta. Hinta ei kerro lisävaloissakaan kaikkea, mutta se antaa usein hieman osviittaa lisävalon ominaisuuksista. Hyvä lisävalo vastaa käyttäjänsä tarpeisiin, ja mahdollistaa asennuksen käyttäjän toivomalla tavalla. Henkilöauton omistaja ja raskaan ajoneuvon kuljettaja saattavat etsiä hyvinkin erilaisia ominaisuuksia valoilleen, jolloin on mahdotonta ajatella, että yksi ja sama valo palvelisi kaikissa käyttötarkoituksissa optimaalisesti. Toisille hyvä lisävalo on näkymätön mutta tehokas, ja joillekin käyttäjille on tärkeää, että lisävalo erottuu autosta myös silloin, kun se ei ole käytössä.
Kun oma valontarve ja budjetti on mietittynä, voidaan jatkaa eteenpäin valojen valinnassa.
Voit myös kokeilla Lumisen Valovelho-palvelua löytämään juuri sinun automerkkiisi ja -malliisi sopivat lisävalot!
Ovatko lisävalot lailliset?

Lisävalot ovat lailliset, mutta tieliikennekäytössä niiden määrään ja laatuun liittyy tiettyjä rajoituksia. Tieliikennekäyttöön lisävaloa valittaessa kannattaa varmistaa, että valo on E-hyväksytty (ECE R149 tai R112), ja että sen referenssiluku yhdessä autosi omien kaukovalojen kanssa on yhteensä 100. Meidän valikoimassamme kaikissa lisävalo-nimellä myytävissä valoissa on kaukovalohyväksyntä, jollei tuotekortilla toisin mainita.
Aiemmin lisävaloja sai asentaa vain parillisen määrän, mutta säädösten muututtua vuonna 2017 vaatimus parillisesta määrästä poistui ja yksittäisten lisävalopaneelien suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Oli autoon tulossa sitten yksi paneelimallinen tai useampi pyöreä lisävalo, niin auton omien ajovalojen referenssiluku määrää sen, minkälainen lisävalopaketti on mahdollista asentaa. Trafin asetusten mukaisesti auton omien pitkien ajovalojen lisäksi saa asentaa 1, 2 tai 3 lisävaloa, mutta kuitenkin siten,että auton omien ajovalojen ja lisävalojen yhteenlaskettu referenssiluku on maksimissaan 100. Raskaissa ajoneuvoissa lisäkaukovaloja voi palaa samanaikaisesti 5 kpl auton omien kaukovalojen lisäksi. Referenssiluku löytyy pääsääntöisesti ajoneuvon umpion lasista tai umpion päältä. Joissakin autoissa referenssiluku voi olla merkittynä myös umpiota ympäröiviin kansimuoveihin.
Enemmän tietoa referenssiluvusta sekä e-hyväksynnästä löydät linkistä → https://www.lumise.fi/i/referenssiluku-ja-e-hyvaksynta/341/
Pyöreät lisävalot vai lisävalopaneeli?
Lisävaloja valmistetaan pääasiassa kahdessa eri muodossa: pyöreinä ja tai suorakaiteen muotoisina lisävalopaneeleina. Pääasiallisesti kyseessä on puhtaasti ulkonäkökysymys ja makuasia: sekä pyöreitä, että paneelimallisia valoja löytyy erilaisilla valokuvioilla ja -ominaisuuksilla. Pyöreitä lisävaloja asennetaan yleensä 2-3 kpl, paneelimallisia valoja asennetaan usein vain yksi kappale. Paneelivaloissa valokuvio on usein tarkemmin rajattu kuin pyöreässä valossa, mutta poikkeuksiakin löytyy. Tarkemmin rajattu valokuvia mahdollistaa valon asentamisen matalammalle korkeudelle ilman, että lähialue valaistuu liian voimakkaana.
Lisävalopaneelit
Lisävalopaneeleita (led-palkki / pötkö / ramppi) asennetaan tavanomaisesti 1-2 kappaletta. Paneelimallisella lisävalolla voidaan totetuttaa tarvittaessa siisti ja huomaamaton asennus. Valoja asennetaan usein myös maskin sisään, jolloin auton ulkonäkö pysyy puhtaana ja tyylikkäänä. Lisävalopaneeleja saa sekä suorana, että kaarevana versiona. Kaarevissa paneeleissa on usein leveämpi valokuvio. Leveä valokuvio antaa erinomaisesti valoa penkoille ja tein reunoihin, lisäten mahdollisuuttasi havaita esimerkiksi eläimet ja muut yllättävät esteet tien reunoilla. Yhdistelmävalokuviolla valoa saadaan pientareiden lisäksi myös kauemmas auton etupuolelle. Suorissa paneeleissa on monesti kapeampi, osassa jopa pistemäinen valokeila, jolla saadaan valoon lisää kantamaa.
5 syytä valita lisävalopaneeli:
- Tyylikäs ja huomaamaton asennus
- Soveltuu pyöreitä lisävaloja paremmin asennettavaksi kiilamaisella keulalla olevaan autoon
- Laaja valikoima erilaisia valokuvioita; leveä, pistemäinen tai yhdistelmä
- Valotehon ja -kuvion puolesta yksikin valo riittää
- Pääsääntöisesti pyöreitä valoja keveämpiä
Pyöreät lisävalot
Pääsääntöisesti yhdellä lisävalolla on kapeampi valokeila, kuin lisävalopaneeleilla. Suurimpana erona paneeliin on valojen asennuksessa käytettävä lukumäärä, sillä pyöreitä lisävaloja asennetaan yleensä 2 tai 3 kappaletta. Kapeammasta valokeilastaan huolimatta kahdella tai kolmella lisävalolla valokuviota saadaan huomattavasti leveämmäksi. Myös erillisten lisävalojen suuntausalue on laajempi, koska valoja on mahdollista kääntää haluttuun kohtaan, niin ylä-/ala- kuin sivusuunnassakin.
5 syytä valita pyöreät lisävalot:
- Kahdella tai kolmella valolla saadaan erinomainen valoteho sekä valokuvio
- Valojen laajat suuntausmahdollisuudet ylä-, ala- ja sivusuunnassa
- Täydentää tyylikkäästi pystymäisellä keulalla olevan auton ilmettä
- Hyvä vaihtoehto mikäli haetaan niin sanottua yleisvalaistusta joka puolelle
- Sopivat hyvin myös muihin ajoneuvoihin, kuten veneisiin ja moottoripyöriin
Minkä muotoiset lisävalot sopivat autooni ja mikä on niille sopiva asennuspaikka?

Suuri osa uusien henkilöautojen keuloista on malliltaan kiilamaisia sekä kaarevia. Näihin autoihin erinomaiseksi vaihtoehdoksi ovat vakiintuneet kaarevat, matalat lisävalopaneelit. Näillä valoilla asennuksesta saadaan huomaamaton ja mahdollisimman siisti.
Esimerkkejä tällaisista valoista ovat Optibeam Pioneer, sekä Lazerin Linear-mallisto. Nämä valot ovat suosionsa ansainneet, ja ovatkin myydyimpiä tuotteita lisävalopaneeleiden joukossa.
Pystykeulaisissa autoissa, kuten pakettiautoissa sekä maastoautoissa, on jo pitkään suosittu pyöreitä lisävaloja, vaikka myös paneelit yleistyvät kokoajan enemmän ja enemmän. Pyöreiden lisävalojen laaja-alaisempi valokuvio toimii erinomaisesti myös korkeammalle asennettuna.
Esimerkiksi Luminalights Power X80 & Power X130, sekä LuminaLights Defender 9" ovat suosittuja ja kestäväksi todettuja pyöreitä lisävaloja mm. pakettiautokäyttöön. Pyöreillä valoilla voit muokata valokuviosta mieleisesi, ja soveltaa sitä oman autosi ominaisuuksiin sopivaksi. Paneelivaloista pystykeulaisiin autoihin sopivat erinomaisesti esimerkiksi Optibeam Commander ja Optibeam Pioneer, sekä suosittu ja tehokas Lazerin Triple-R -mallisto.
Lisävalot asennetaan yleensä rekisterikilven yhteyteen auton keulaan, ja niille on saatavilla erilaisia kilpitelineitä, joilla saat asennettua lisävalon makusi mukaisesti. Lisävalot voi myös asentaa katolle, jolloin on varmistettava , ettei valo heijastu konepeltiin ja häikäise näin kuskia. Lisävalot voi asentaa myös upotettuna maskiin, yleisimpiin automalleihin maskiasennus on mahdollista toteuttaa valmiilla DSM-lisävalopaketilla, joka sisältää erikseen kyseiseen automalliin suunnitellut kiinnikkeet ja selkeät ohjeet asennukseen.
Erityisesti kuorma-autoissa, pakettiautoissa ja lava-autoissa lisävalot asennetaan monesti valorautoihin auton keulaan tai katolle tuulilasin yläpuolelle. Pakettiautojen ja kuorma-autojen katolle kannattaa valita lisävalo, joka antaa laaja-alaisemman valaistuksen, jotta voidaan välttyä katvealueilta, joita voi syntyä jos katolle asennetaan tarkasti rajatun valokuvion omaava lisävalo. Paras yhdistelmä kuorma-autoon saadaan, kun asennetaan alas tarkemmin rajatun valokuvion omaava leveälle näyttävä lisävalo, kuten Optibeam Pioneer, ja katolle kauas näyttävät, kapeammalla valokuviolla olevat LuminaLights Predator X4-lisävalot. Tällöin katvealueita ei pääse syntymään, ja valojen käyttö voidaan valita olosuhteisiin sopivaksi. Esimerkiksi lumisateella tai sumuisella kelillä voidaan käyttää vain keulaan asennettua leveän valokuvion antavaa valoa, jolloin vältytään tunneliefektiltä. Paremmalla säällä voidaan kytkeä lisäksi pitkälle näyttävä kattovalo, jonka avulla kantamaa saadaan huomattavasti lisää.
Sopivan lisävalon valinnan helpottamiseksi voit kokeilla myös Lumisen Valovelhoa, joka etsii automaattisesti sinun automerkkiisi ja -malliisi sopivat lisävalot ja asennuksen läheltäsi.
Millainen on hyvä valokuvio?

Hyvä valokuvio on sellainen, joka sopii sinun ajoosi. Juuri omaan käyttöösi sopiva valokuvio eli valonjakauma leveys-, korkeus- ja pituussuunnassa on tärkeää, varsinkin lisäkaukovaloissa. Yhtä oikeaa valokuviota ei olemassa vaan valinta riippuu paljon henkilökohtaisesta mieltymyksestä. Valomestarimme suosittelevat henkilöautokäyttöön ensisijaisesti laajan eli leveän valokuvion tuottavaa valoa riittävällä kantamalla. Mahdolliset vaaratilanteet aiheutuvat yleensä verraten lyhyellä matkalla, jotka laajan valokuvion ansiosta esim. tielle juoksevat eläimet on mahdollista huomata aiemmin. Mikäli autossa on hyvät lähivalot niin silloin taas pistemäisempi, kauemmas kantava valo voi olla hyvä vaihtoehto täydentämään valokuviota.
Ajoneuvovalaistuksessa käytetään yleisesti muutamia termejä kuvaamaan valokeilan muotoa: Pistekuvio (Spot Beam / Pencil Beam) ja Leveä kuvio (Flood Beam / Wide Beam) ovat suhteellisen kuvaavia, mutta väliin mahtuu monenlaista yhdistelmäkuviota, josta eri valmistajat käyttävät erilaisia nimiä (Combo Beam / Driving Beam / Hybrid Beam / Euro Beam). Käytännössä suurimmassa osassa kaukovalohyväksynnällä (ECE R112) varustetuissa lisävaloissa valokuvio on jonkinlainen yhdistelmäkuvio. Eroja eri malleissa löytyy ominaisuuksien painotuksesta, eli joissain malleissa kantamaa on painotettu enemmän kuin leveyttä ja toisissa malleissa päinvastoin, eli leveyttä on painotettu kantamaa enemmän.
Yleensä valokuvio on symmetrinen, eli ei ole väliä asentaako valaisimen oikein päin vai ylösalaisin niin valokuvio toimii tismalleen samalla tavalla. Muutamassa mallissa valokuvio ei ole symmetrinen, ja silloin kannattaa kokeilla asennon vaikutus valokuvioon ennen kuin valaisin on kiinteästi kiinni.
Kokeile Lumisen valovertailutyökalua, eri lisävalomallien kantamien ja -kuvioiden vertailuun.
Miten pitkälle lisävalo näyttää? Mitä tarkoittavat lux-arvot?

Valokeilan pituus ilmoitetaan yleensä metreinä tiettyyn valaistustasoon asti. Useat lisävalovalmistajat ilmoittavat valokeilan pituuden mitattuna 0.25 luxin arvolla, jotta tuotteelle voitaisiin mainostaa "jopa kilometrin" kantamaa. Käytännössä 0.25 lx tarkoittaa suunnilleen kuun valoa kirkkaana yönä, eli ylevistä mainospuheista huolimatta siellä kilometrin päässä ei todellisuudessa näy (ehkä heijastavia liikennemerkkejä lukuunottamatta) yhtään mitään. Lisävalojen kohdalla kannattaakin mieluummin vertailla kantamaa esimerkiksi 3 lx arvolla. Vertailu kuitenkin on harmillisen vaikeaa, sillä eri valmistajat saattavat ilmoittaa kantaman eri luksiarvoilla mitattuna.Vertailun helpottamiseksi olemme luoneet valovertailutyökalun, jonka avulla voit verrata eri lisävalojen kantamaa ja -kuvioita.
Vertailun apuna voit käyttää myös laskuriamme, johon voit syöttää valon kantaman metreissä ja luksi-arvon, ja sitten metrimäärän, jonka luksiarvon haluaisit tietää. Laskuri laskee syöttämiesi tietojen perusteella lisävalon luksiarvon haluamallesi etäisyydelle.
Lux-laskuri
×Luksimäärä syöttämässäsi etäisyydessä ( ):
Kantama syöttämällesi luksiarvolle ( ):
Jäikö kysyttävää?
Koostamme alle vielä lisävalojen valintaan liittyvät useimmiten kysytyt kysymykset Valomestareiden vastauksilla. Jos haluat esittää lisää kysymyksiä, Valomestarimme auttavat mielellään sopivien valojen etsinnässä chatissa, sähköpostitse ja puhelimitse numerossa 08 4154 1573.
FAQ - Usein kysyttyjä kysymyksiä
Led-, halogen- vai xenon-lisävalot?
Nykyään lähes kaikki uudet lisävalot on toteutettu LED-teknologialla. LED onkin hyötysuhteeltaan, kooltaan ja kestävyydeltään ylivoimainen vanhempiin teknologioihin verrattuna. LED-lisävalot sopivat myös sellaisenaan sekä 12V- että 24V-järjestemiin. Led-valot syttyvät heti täydellä valoteholla ilman sytytysviivettä. Ledin haittapuolena ajoneuvokäytössä on muihin valonlähteisiin verrattuna matala lämmöntuotto, halogeeni- ja xenonvalot pysyvät paremmin sulana räntä- ja lumisateessa. Led-valoihin ei yleensä ole mahdollista vaihtaa ledejä tai muita osia - toisaalta niihin ei yleensä ole edes tarvetta vaihtaa osia valojen pitkän elinkaaren aikana.
Xenon-lisävaloilla on oma kannattajakuntansa. Xenonin etuina on usein erinomainen valokuvio, esim. NBB Alpha xenon-lisävalo on edelleen erittäin hyvä valinta. Xenonin etuina on myös muunneltavuus, valaisimiin voi valita tai vaihtaa haluamansa väriset xenon-polttimot. Lisäksi valoihin voi yleensä vaihtaa itse varaosia tai polttimoita. Haittapuolena juuri polttimoiden vaihtotarve, sekä syttymisviive, xenon-polttimoilla kestää hetki syttyä täyteen valotehoon.
Perinteiset halogeenilisävalot alkavat pikkuhiljaa väistyä edistyneempien teknologioiden tieltä. Halogeenivalojen suurimpia etuja on miellyttävän lämmin valon väri, sekä erinomainen värintoisto. Lisäksi korkea hukkalämpö pitää halogeenilisävalot hyvin sulana myös lumisissa keliolosuhteissa. Valotehossa ja hyötysuhteessa halogeenit jäävät kuitenkin pahasti jälkeen nykyaikaisemmista teknologioista.
Miten lisävalo asennetaan? Voiko lisävalot asentaa itse?
Lisävalo voidaan asentaa autoon monella eri tapaa: tavallisin asennustapa on kiinnittää lisävalot auton keulaan rekisterikilven taakse kiinnitettävän lisävalotelineen avulla, mutta valoja asennetaan myös esimerkiksi katolle tai maskiin upotettuna. Lisävalon sähkökytkentä riippuu ajoneuvosta, johon valot asennetaan. Perusperiaate on kuitenkin aina sama: Lisävalo tarvitsee virran, maan ja herätteen (tiedon milloin ajoneuvon omat pitkät ovat päällä). Virran ja maan kytkentä menee samalla tapaa riippumatta siitä millä teknologialla auton omat kaukovalot on toteutettu, mutta herätteen kytkentä vaihtelee sen mukaan onko autossa halogeeni- xenon- tai led-ajovalot ja ohjataanko niitä jatkuvalla virralla vai CAN-väyläkutsulla.
Lisävalojen perusasennus kilpitelineellä autoon, jossa on halogeenikaukovalot on helppo toimenpide, joka onnistuu useimmilta itse. Voit lukea asennusohjeet ja katsoa ohjevideoitamme täällä: https://www.lumise.fi/i/lisavalojen-asentaminen/379/
Kestääkö lisävalo vettä?
Pääsääntöisesti lisävalot kestävät vettä ja lunta, joten ne soveltuvat hyvin myös Suomen olosuhteisiin. Sähkölaitteissa, kuten valaisimissa käytettävä IP-luokitus (engl. Ingress Protection) kertoo laitteen koteloinnin tiiviyden. IP-luokitus määrittää laitteen suojauksen esimerkiksi pölyä tai kosteutta vastaan. Se helpottaa oikeanlaisen laitteen valinnassa; esimerkiksi lisävalon tai peruutuskameran on oltava tiiviimmin koteloitu, kuin kuivassa sisätilassa käytettävän laitteen. Kerromme lisää IP-luokituksesta täällä: https://www.lumise.fi/i/ip-suojausluokitukset/32/
Jäätyykö lisävalo talvella?
Lisävalot lämpeävät jonkin verran palaessaan, joten ne sulattavat usein itse itsensä talviolosuhteissa ajettaessa. Löydät valikoimistamme myös lämmitetyllä linssillä varustettuja lisävaloja, joiden kanssa voit olla varma, että linssi on ajettaessa sula. Suosittu lämmitetyllä linssillä varustettu valo on esimerkiksi Luminalights Striker H 370.
Mikä on paras lisävalo?
Paras lisävalo on se, joka sopii parhaiten juuri sinun autoosi, käyttötarkoitukseesi ja budjettiisi. Lisävaloja löytyy toki toinen toistaan tehokkaampia, arvokkaampia ja laadukkaampia ja halutessaan voi tietysti lähteä mukaan kilpavarusteluun. Suurelle osalle autoilijoista riittää kuitenkin mainiosti keskihintainen ja hyvä lisävalo, kuten Optibeam Commander tai Luminalights Power X 80W.
Mitä lisävalot maksavat?
Lisävalojen hinta määräytyy pitkälti lisävalon ominaisuuksien mukaan. Autoilijan onneksi hyvän lisävalon saa keulalle jo parin bensatankillisen hinnalla, ja hyvä lisävalo valaisee tietäsi vuosia. Ensimmäiseen lisävaloon ei siis välttämättä tarvitse satsata satoja euroja.
Erinomainen vaihtoehto edullisesta, mutta erittäin pidetystä lisävalosta on LuminaLights Ranger+. Lisävalon hintaan vaikuttavat esimerkiksi lisävalon valmistusmateriaalit sekä valoteho. Usein käykin niin, että ensimmäinen valo valitaan edullisten valojen joukosta, mutta käytön myötä lisävalon vaikutus ajomukavuuteen selviää autoilijalle, ja syntyy toive vieläkin tehokkaammasta lisävalosta. Lumisen valikoimasta löydät lisävaloja kaikista hintaryhmistä, ja olemme pyrkineet tarjoamaan autoilijalle laadukkaat lisävalot budjetista riippumatta. Meille on tärkeää, että jokainen autoilija voi nauttia lisävalojen tuomasta turvasta ja mukavuudesta.
Huomioi, että itse lisävalon lisäksi myös asennukseen kannattaa varata hieman budjettia jos et asenna valoasi itse. Kätevät lisävalopakettimme sisältävät kaikki asennukseen tarvittavat varusteet, kuten kilpitelineen ja johtosarjan, jonka lisäksi tarvitset perustyökalut asennuksen onnistumiseksi. Ohjeet lisävalon asennukseen löydät lisävalon asennusoppaastamme.
Voinko saada paremmat valot autoon?
Helpoin tapa parantaa autosi valoja on hankkia hyvä lisävalo. Lisävalo toki parantaa ainoastaan pitkien valojen suorituskykyä. Lyhyitä valoja voi parantaa esimerkiksi vaihtamalla uudet, tehokkaammat ajovalopolttimot. Valikoimastamme löytyy ns. plussapolttimoita niin halogeeni, kuin xenon-umpioihin. Valotehoa voi yrittää parantaa myös esimerkiksi led- tai xenon-muutossarjoilla. Tällöin pitää kuitenkin huolehtia, että sarja on laillinen käyttää autosi umpioissa ja hyväksytty liikenteeseen.
Mitä tarkoittaa värilämpötila? Onko 6000K parempi kuin 4000K?
Värilämpötila ilmaistaan Kelvin-asteina. Mitä suurempi luku, sitä kylmempi valo. Matala värilämpötila tarkoittaa lämmintä valoa, korkeampi värilämpötila-arvo kylmää valoa. Alle 3000K lämpöinen valo koetaan yleensä keltaiseksi ja erittäin kylmä, yli 6000K valo alkaa näyttää jo siniseltä. Ajoneuvokäyttöön suunnatuissa valaisimissa neutraali valkoinen on n. 4500-5500K. Perinteisten halogeenipolttimoiden värilämpötila on 2700-2800K. Lue lisää värilämpötilasta täältä: https://www.lumise.fi/i/varilampotila/327/